-->

Kamis, 29 April 2010

Trik Menjahit Sulam

Terdapat berpuluh atau mungkin juga beratus jenis jahit sulam yang mencorakkan hasil sulaman yang indah. Namun disini cheq buatkan rumusan terdapat 5 jenis jahitan asas yang perlu dipelajari terlebih dahulu bagi kita yang baru mula hendak belajar sulam. Malah 5 jahitan pola sulaman asas ini juga biasa (famous) digunakan untuk produk hasil kerja tangan sulaman pada masa kini.

5 jahitan sulaman asas ini dalam kursus sulam juga sudah cukup untuk menghasilkan suatu hasil sulaman yang indah jika digabungkan dan ditambahkan dengan kreativiti serta kombinasi warna yang menarik. Sulaman benang dan sulaman riben juga sebenarnya boleh digabungkan. Teknik / cara jahitan adalah sama, ia hanya berbeza pada jenis jarum sulam baju yang digunakan. Jenis jarum berbeza mengikut saiz benang atau riben dalam belajar sulam.

1. Jahit Lurus (Straight Stitch)

Cara Jahitan paling mudah iaitu jahit sulam lurus (straight stitch) namun boleh menghasilkan kesan yang berbeza mengikut bentuk dan kreativiti dalam tehnik sulam baju.

2. Jahit Sulam Riben (Ribbon Stitch)

Jahitan jenis ini hanya boleh diaplikasikan untuk pola sulaman riben. Riben pulak haruslah dari jenis sutera “silk ribbon”. Jahitan jenis ini membentuk daun dan kelopak bunga yang menarik.

3. Jahit Lazy Daisy

Biasa jahit sulam digunakan untuk membentuk daun atau kelopak bunga.

4. Ikatan French (French Knots)

Ikatan French sahaja sudah cukup untuk menghasilkan suatu rekaan dalam kursus sulaman yang menarik jika digabungkan serta kombinasi warna yang sesuai. Namun Ikatan French dengan motif sulam selalu digunakan untuk membentuk tengah bunga dalam proses jahit sulam.

5. Jahitan Batang (Stem Stitch)

Jahitan Batang dengan motif sulam biasa digunakan sebagai garisan luar sesuatu bentuk. Ia juga digunakan untuk membentuk batang bunga atau daun.

3. Tarik benang/riben dalam jahit sulam keluar dan ulangi langkah seterusnya. Jarak dari “A-C” adalah sama dengan “C-B”

http://cheq-sue.com/

Artikel Yang Berhubungan



0 komentar:

Posting Komentar

By :
Free Blog Templates